Terminy, aktuálne úlohy a výstupy:
Projekt:
- Pre úspešné absolvovanie cvičení je potrebné vypracovať a obhájiť projekt podľa zadania
- Na projekte je možné pracovať v skupinách s 1-3 členmi, každá skupina musí mať vytvorenú web stránku projektu, ktorá bude obsahovať:
- Stručný popis účelu (cieľ projektu)
- Zoznam členov riešiaceho tímu a e-mailový kontakt
- Detailne namodelovaný systém vo forme UML diagramov, prípadne inej (bude upresnené na jednotlivých cvičeniach)
- Na každom cvičení bude zadané vypracovanie jednej modelovacej úlohy, ktorej výstup je potrebné zverejniť do určeného termínu vo forme .PDF na web stránke tímu. Zverejnené výstupy budú priebežne pripomienkované cvičiacimi.
- Pokiaľ sa vyžaduje výstup vo forme UML diagramu, môžete ho vytvoriť v ľubovoľnom modelovacom nástroji a následne exportovať do PDF. Prípadné odchýlky použitého nástroja voči UML štandardu je potrebné komunikovať s cvičiacim pred jeho použitím, neskôr nebudú akceptované.
- Finálnym výstupom je "Špecifikácia": PDF dokument, ktorý predstavuje modelovaný systém v ucelenej forme - ide o dokument, ktorý by ste v praxi odovzdali zadávateľovi ako výstup analytickej a sčasti aj designovej fázy SW procesu.
Dokument obsahuje všetky dielčie výstupy vytvorené počas semestra, ktoré sú uvedené v jednotnej forme, v logickej štruktúre a so sprievodnými popismi.
Súčasťou dokumentu je aj úvod predstavujúci riešiaci tím, ciele projektu a modelovanú doménu. Termín odovzdania špecifikácie bude určený koncom semestra.
- Špecifikáciu so zapracovanými pripomienkami cvičiacich je potrebné na konci semestra obhájiť vo forme prezentácie. Na obhajobe projektu je nutná aktívna účasť všetkých členov tímu. V prípade nedostatočnej kvality obhajoby dostane daný tím na vypracovanie úlohu naviac.
- Ak tím nezverejní vypracovanie niektorej z úloh načas, môže ju stále odovzdať ako súčasť špecifikácie v stanovenom termíne koncom semestra. Ak však táto časť bude obsahovať akúkoľvek chybu voči odprednášaným pravidlám UML modelovania, špecifikácia nebude akceptovaná a nebudete môcť absolvovať predmet.
Zadanie (skupina 1, 2):
Systém pre výber poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry (mýtny systém)
Navrhnite systém, ktorý umožní elektronicky počítať a vyberať poplatky za využívanie množiny prvkov dopravnej infraštruktúry (spoplatnené úseky – úseky ciest, mosty, tunely) vybranými kategóriami dopravných prostriedkov.
Výška poplatkov bude variabilná pre rôzne kategórie dopravných prostriedkov (napr. motorky, osobné autá, autobusy, nákladné autá do 12t, nákladné autá nad 12t) a času využitia spoplatnených úsekov (slabé dni, silné dni, sviatok,...). Poplatky bude definovať sadzobník.
Systém umožní identifikáciu dopravného prostriedku, výpočet a výber poplatkov, bez nutnosti jeho zastavenia.
Systém sa bude skladať najmä z týchto podsystémov:
- Podsystém pre registráciu dopravných prostriedkov (registrácia pred prvým použitím spoplatneného úseku).
- Podsystém pre automatickú identifikáciu dopravných prostriedkov, využívajúcich spoplatnené úseky a ich parametrov (napr. pomocou identifikačného zariadenia v dopravnom prostriedku)
- Podsystém pre určovanie a výpočet poplatkov (sadzobník poplatkov)
- Informačný podsystém mýtneho systému (informácie o spoplatnených úsekoch, poplatkoch, uzávierkach apod.)
"Sivé miesta" v zadaní môžete pri modelovaní doplniť podľa vlastného uváženia, avšak v súlade so známymi faktami o modelovanej doméne. V prípade núdze najväčšej kontaktujte svojho cvičiaceho.
Nástroje pre modelovanie:
Nalsedovný zoznam nie je vyčerpávajúci, jeho účelom je slúžiť ako inšpirácia pre tímy, ktoré ešte hľadajú ten pravý modelovací nástroj.
Doplňujúce materiály:
- Modelovanie všeobecne
- OMG špecifikácia UML 2.3 [ WWW ]
- Objektovo orientovaný návrh, G. Ščerbák, [ WWW ]
- General Diagramming Guidelines, Scott W. Ambler[ WWW ]
- Objektové modelování, Vojtěch Merunka, Alfa, 2008. Recenzia TU.
- UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací - Objektově orientovaná analýza a návrh prakticky, Jim Arlow, Ila Neustadt, Computer Press
|